menopauza

Klimakterium – jak rozpoznać? Objawy, przyczyny i problemy z wagą

Okres okołomenopauzalny, zwany również klimakterium to zjawisko, które dotyka każdą kobietę. Zwykle pojawia się u Pań w wieku powyżej 45. lat. Charakteryzuje się specyficznymi objawami, które są efektem zmian hormonalnych zachodzących w organizmie.

Klimakterium – podstawowe objawy

Okres okołomenopauzalny cechuje się tym, iż w każdy z przypadków ma całkowicie inny przebieg. Posiada jednak kilka cech wspólnych, którymi są charakterystyczne objawy. Zaliczamy do nich przede wszystkim:

  • zmiany skórne (trądzik, cellulit, a nawet rozstępy)
  • przybieranie na wadze (zwiększony apetyt, spowolnione tempo metabolizmu)
  • uderzenia gorąca, zimne poty
  • huśtawka nastrojów (ogólne rozdrażnienie)
  • znacznie mniejsza wydolność
  • bezsenność (uczucie senności w ciągu dnia, problemy z zasypianiem)
  • zaburzenia rytmu dobowego
  • zaburzenia miesiączkowania

W każdym z przypadków nasilenie objawów klimakterium jest różne. U jednych Pań menopauza przebiega łagodnie, u innych zaś – powoduje ograniczenia w normalnym funkcjonowaniu.

Jak łagodzić objawy klimakterium?

Objawy klimakterium można łagodzić na kilka różnych sposobów. Najpowszechniejszym rozwiązaniem jest stosowanie suplementów diet. Czy jednak aby na pewno to najskuteczniejszy sposób walki z menopauzą?

Niekoniecznie. Suplementy w wielu przypadkach działają zbyt słabo i nie przynoszą wymiernych efektów. Zdecydowanie lepszym, efektywniejszym sposobem jest zmiana trybu życia na zdrowszy, tudzież: poprawa odżywiania, wzmożenie aktywności fizycznej i całkowita rezygnacja ze wszelkich używek.

Jak rozpoznać menopauzę?

Wiele kobiet nie jest do końca świadoma tego, czy znajduje się właśnie w okresie menopauzalnym. Wynika to z faktu, iż przebieg i objawy mogą nie być wręcz odczuwalne. Warto jednak być świadomym menopauzy.

Rozpoznanie menopauzy możliwe jest przy realizacji badań hormonalnych i/lub przeprowadzenia testu menopauzalnego (dostępne w aptekach, bez recepty – koszt: kilkanaście złotych). Drugie z rozwiązań nie gwarantuje 100% poprawności.

Nadwaga – największy problem podczas menopauzy?

W czasie klimakterium organizm przechodzi przez liczne zmiany hormonalne. Występuje wiele skutków ubocznych – trądzik, cellulit, ogólne rozdrażnienie i huśtawka nastrojów. Najbardziej widoczną zmianą fizyczną w organizmie jest przyrost masy ciała.

Tycia w trakcie menopauzy można oczywiście uniknąć. Na wzmożony apetyt i spowolnienie metabolizmu jest bowiem rada – dieta i aktywność fizyczna. Jak zatem się odżywiać i ćwiczyć w okresie menopauzy?

Zadbaj o odżywianie!

W czasie menopauzy apetyt jest znacznie większy, kobiety mają liczne zachcianki. To niezbyt dobre warunki do kontrolowania tego co jemy, ale i z tym trzeba sobie poradzić.

Zmiana nawyków żywieniowych wcale nie musi być radykalna. Warto po prostu zadbać o odpowiedni bilans kaloryczny i odżywczy. Musi on być dostosowany indywidualnie, bowiem inne zapotrzebowanie generuje organizm kobiety pracującej fizycznie od organizmu kobiety pracującej umysłowo. Określając bilans kaloryczny należy mieć też na uwadze aktywność fizyczną, którą podejmujemy w wolnym czasie.

Dieta powinna składać się z pięciu posiłków (minimum). Ponadto, należy dostarczać je regularnie (o stałych porach) w równych odstępach czasu. Ostatni posiłek należy jeść maksymalnie na dwie godziny przed snem.

Bądź aktywna!

Z racji tego, że menopauza to okres w życiu kobiety dojrzałej, mającej za sobą około 40-50 lat życia, aktywność fizyczna jest inna. Ćwiczenia muszą być bowiem dostosowane do kondycji organizmu kobiety.

Świetnym, bardzo popularnym wśród dojrzałych kobiet ćwiczeniem jest nordic walking. Ten sport, ostatnimi czasy zyskał rzeszę zwolenników, gdyż daje zaskakująco dobre rezultaty. „Marsz z kijkami” nie tylko generuje zapotrzebowanie na energię, ale także dotlenia organizm oraz wpływa pozytywnie na samopoczucie.

Dla nieco bardziej aktywnych kobiet, świetnym rozwiązaniem będzie bieganie, jazda na rowerze oraz pływanie. W praktyce, każde ćwiczenie aerobiczne okazuje się być skuteczną profilaktyką przed nadmiernym przybieraniem na wadze.

Dodaj komentarz